Marktonderzoek

Marktonderzoek en analyse

Marktonderzoek kan voor een onderneming van grote betekenis zijn. Uit een marktonderzoek vloeit meestal marketinginformatie voort die gebruikt kan worden om inhoudelijk richting te geven aan het ondernemings- en communicatiebeleid.

Nieuwe manieren

De wereld van marktonderzoek is de afgelopen jaar flink veranderd. Voorheen werd marktonderzoek vooral schriftelijk, telefonisch en face tot face verricht. Tegenwoordig wordt er meer en meer online marktonderzoek gedaan; iets waar wij ons dan ook in gespecialiseerd hebben. De nieuwste trend op het gebied van marktonderzoek is marktonderzoek met behulp van social media.

Wat is marktonderzoek?

Een marktonderzoek bestaat uit het systematisch verzamelen en analyseren van gegevens die van belang zijn bij het vaststellen en oplossen van marketingproblemen. Hierbij bepalen we eerst het (zoekmachine)potentieel. Zo bekijken we onder andere het aantal mensen dat in zoekmachines naar een bepaald product zoekt, welke zoekwoorden mensen gebruiken en hoe elk zoekwoord wordt gebruikt. Ook kijken we naar de conversie, ofwel welk percentage van de bezoekers tot actie of aankoop over gaat.

Concurrentie en omgeving analyseren

Vervolgens analyseren we de concurrentie. We bekijken de mate van concurrentie in de zoekmachineresultaten, de sterke en zwakke punten en de haalbaarheid van het overtreffen van de concurrentie. Daarnaast kijken we naar de omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn. Denk daarbij aan de economische situatie, wetgeving of veranderingen met betrekking tot de werking van de zoekmachines.

Ook marktonderzoek inzetten voor uw product of dienst? Neem dan contact met ons op zodat we samen de mogelijkheden kunnen bespreken.

Top